ورق گالوانیزه یکی از پرکاربرد ترین ورق های فولادی تولید شده در کشور می‌باشد. نه تنها در ایران بلکه در جهان این نوع ورق ها کاربرد های بسیاری دارند. در سال های اخیر ورق گالوانیزه گرم به دلیل مقاومت عالی در برابر خوردگی کاربرد وسیعی در صنعت و خصوصا ساخت خودرو پیدا کرده اند. فرایندهای مختلف بسیاری برای گالوانیزه کردن فلز وجود دارد که در اینجا ما خط تولید ورق گالوانیزه فولاد مبارکه اصفهان رو مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خط تولید ورق گالوانیزه مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

تولید ورق گالوانیزه مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به روش غوطه وری داغ می باشد. مزیت این روش گالوانیزه بر روش های دیگر، مقرون به صرفه بودن، امکان ایجاد ضخامت های بالای پوشش، استحکام بالا و چسبندگی مناسب پوشش گالوانیزه به فولاد پایه می باشد.

کلاف های ورودی از خطوط نورد سرد در ابتدای خط گالوانیزه به یکدیگر جوش خورده و به صورت یک نوار پیوسته شارژ خط می شود. در قسمت شستشو سطح ورق توسط چربی زدایی با مواد قلیایی، برس زنی و شستشو با آب گرم تمیز شده و سپس با هوای داغ خشک می شود.

سپس کلاف تمیز شده وارد کوره های آنیل با اتمسفر محافظ می شود. ورق طی سه مرحله پیشگرم، گرم کردن، همدمایی متناسب با کاربرد محصول آنیل شده و توسط سیستم خنک کننده دمای آن برای ورود به حمام مذاب روی تنظیم می گردد. با خروج از حمام مذاب روی، لایه نازکی از فلز روی بر هر دو سطح ورق می نشیند.

بلافاصله پس از خروج از مذاب، توسط جت هوا ضخامت پوشش تنظیم می شود. با دمش هوا، دمای ورق را تا حدودی کاهش داده و پس از پاشش آب، ورق وارد تانک آب سرد شده و به دمای محیط می رسد. پس از این مرحله با دمش هوای گرم ورق کاملاً خشک می شود.

شایان ذکر است ضخامت پوشش ورق توسط دستگاه ضخامت سنج کنترل شده، صافی سطح و زبری دلخواه توسط نورد پوسته ای و تجهیز اصلاح روی ورق اعمال می گردد. به منظور جلوگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه حین نگهداری در انبار، عملیات کروماته روی آن انجام می شود یعنی لایه نازکی از محلول های حاوی کروم (Cr)، روی سطح ورق نشانده شده و خشک می گردد.

پس از بازرسی ورق، در صورت نیاز مشتری روغن محافظ توسط دستگاه روغن کاری الکترواستاتیک بر سطح ورق پاشیده می شود. برای تداوم عملیات پوشش بر روی سطح ورق، در هر دو قسمت ورودی و خروجی خط، برج ذخیره کننده ورق در نظر گرفته شده است. کلاف گالوانیزه تولیدی پس از بسته بندی به بازار مصرف عرضه می گردد.

خط تولید ورق گالوانیزه
تولید ورق گالوانیزه

استاندارد و کیفیت محصولات ورق گالوانیزه

استاندارد ورق گالوانیزه
لایه بندی ورق گالوانیزه

عمده کاربرد های ورق گالوانیزه

  • سقف های فلزی، پانلها و تابلوهای برق، سینی کابل
  • قطعات لوازم خانگی مثل: یخچال، بخاری، ماشین لباسشویی، ماکروویو، کولر
  • تجهیزات آشپزخانه مثل کابینت
  • مخازن ذخیره آب
  • مجراهای هوا و دودکش
  • ناودان ها، لوله ها
  • سازه های گوناگون، سازه های فضایی، انبارها
  • اجزاء ماشین های کشاورزی
  • قطعات خودرو و اجزای داخلی آنها

شرکت سابات صنعت شمال با شعار آسایش و امنیت از سال ۱۳۹۴ شروع به فعالیت در زمینه تولید کانکس، ویلا پیش ساخته، ورق گالوانیزه فرم دار رنگی، ساندویچ پانل و … کرده است. ارائه محصولات با کیفیت و استفاده از جدیدترین خطوط تولید پیشرفته را سرلوحه کار خود قرار داده است.

برای کسب مشاوره می توانید از طریق صفحه تماس با ما، با همکاران ما در ارتباط باشید.

همچنین جهت مشاهده ویدیو محصولات و نمونه کارها می توانید به صفحه آپارات ما مراجعه نمایید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

یک دیدگاه در آشنایی با خط تولید ورق گالوانیزه

  1. پینگ بک: نحوه محاسبه وزن ورق گالوانیزه - سابات صنعت شمال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *