هنگام طراحی یک ساختمان، اغلب می توان تصور کرد که سقف یک امر کاملاً یک شکل است. اما قطعاً اینطور نیست. تعداد زیادی از انواع سقف وجود دارد که هر کدام اهداف متفاوتی دارند. و برای شرایط آب و هوایی و سبک ساختمانی خاصی، مناسب تر می باشند.

بسته به معماری خانه، سقف به طور بالقوه می تواند ۴۰ درصد از نمای بیرونی را تشکیل دهد. که اغلب نقش مهمی در ظاهر کلی و جذابیت آن ایفا می کند.

درک عملکرد بالقوه و تأثیر طراحی اشکال و شیب‌های مختلف سقف می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید. کدام سبک و مصالح سقف برای خانه شما از نظر عملکرد و زیبایی‌شناسی بهترین هستند.

بنابراین، هنگامی که زمان نصب سقف فرا می رسد. می خواهید مصالحی را انتخاب کنید. که به خوبی با شکل و شیب سقف شما سازگاری داشته باشد. و همچنین طراحی بیرونی خانه شما را تکمیل کند.

برای اجرای سقف خانه یا پروژه تجاری خود به مشاوره نیاز دارید؟ کارشناسان ما در تیم فروش با دانستن اینکه کدام سقف برای نیازهای شما مناسب‌تر است. می‌توانند در اجرای سقف شما را راهنمایی کنند. به همین منظور از طریق خطوط ارتباطی ذکر شده در صفحه تماس با ما می توانید با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

همچنین در ادامه تعدادی از انواع طرح های رایج سقف گردآوری شده است.  ما با فهرست کردن برخی از مزایا و معایب سبک‌های سقف و اینکه برای چه نوع خانه‌هایی می‌توانند خوب باشند یا نه، به شما کمک می‌کنیم.

  • دو شیب

سقف دو شیب

سقف شیروانی همان چیزی است که وقتی به یک خانه معمولی فکر می کنید تصور می کنید. اضلاع مربع با سقفی مثلثی شکل. سقف های شیروانی در بین سبک ها و انواع مختلف خانه ها بسیار رایج هستند. این سبک علاوه بر طراحی ساده و زیبا، نصب آسانی دارد. که همین امر موجب می گردد خانه شما عاری از آب راکد و ریختن برف و یخ باشد.

این نوع سقف ها دارای دو ضلع شیب‌دار هستند که به هم می‌رسند. و یک برآمدگی را تشکیل می‌دهند. و با یک امتداد مثلثی در دو طرف که از دیوارها جدا شده است. این نوع سقف در مناطقی با شرایط آب و هوایی سرد محبوب است. و طراحی پایداری را ارائه می دهد که به خوبی با باران و برف مقابله می کند.

این سقف شیروانی همانند سقف شیروانی بالایی است. با این تفاوت که در سبک مذکور سقف با یک امتداد مثلثی در دو طرف از دیواره ها جدا شده. اما در این نوع سقف، انتهای آن باز می ماند تا مستقیماً با دیوارها برخورد کند. هیچ مزیت اضافه ای بین این دو وجود ندارد، انتخاب صرفا بر اساس زیبایی شناسی است.

همانطور که در تصویر روبرو مشاهده می کنید. یک طرح نامتقارن که در آن یک طرف سقف یک سقف مسطح شیب دار است و طرف دیگر آن بیشتر به صورت تکیه است و یک شیروانی در وسط ایجاد می کند. این سبک سقف بیشتر در خانه‌های قدیمی‌تر به سبک استعماری دیده می‌شود.

  • چهار شیب

همانطور که در تصویر روبرو مشاهده می کنید هر چهار طرف این سبک دارای شیب های ملایم متقارن به سمت دیوارها است، بدون شیروانی یا ضلع عمودی به سقف. ویژگی بارز این نوع سقف ها این است که سطح سقف ها تقریباً همیشه از نظر شیب یکسان هستند و از نقطه مرکزی آنها را متقارن می کند.

سقف ساختمان

همانطور که در تصویر مشخص است. این سبک دارای شیب تند در ۴ طرف می باشد به همراه شیب ملایم تری در پایین سقف، که اطراف لبه های خانه را برای ایوان پوشش می دهد. این سبک بیشتر در ساختمان های دهه ۱۷۰۰ دیده می شود، اما اغلب برای سازندگان مدرن منسوخ شده است.

سقف چهار شیب
  • تک شیب

این نوع سقف دارای یک سطح صاف منفرد شیب دار می باشد. تا امکان خروج آب را فراهم کند. ساخت این نوع سقف ها بسیار آسان و ارزان است. زیرا فقط از یک تکه سقف ساخته شده اند.

خانه‌هایی که دارای این نوع سقف می باشند. ساختارهای منحصربه‌فردی هستند که سبک و شخصیت صاحبانشان را منعکس می‌کنند. این سقف‌ها فرصت‌های جالبی را برای قرار دادن پنجره‌ها، از ردیف‌های کوچک شیشه‌ای که مستقیماً در زیر سقف قرار دارند تا پنجره‌های تصویری بزرگ در جلوی خانه، فراهم می‌کنند.

سقف تک شیب
  • چند ضلعی (قارچی)

این طراحی پیچیده سقف هر آلاچیقی را واقعا متمایز می کند. این نوع سقف از شش پانل سقفی شیبدار مثلثی یکسان و شش تیر پشتی تشکیل شده است.

سقف چند ضلعی
  • هلالی

سقف منحنی یک ویژگی بسیار مدرن و جالب را به هر ساختمان اضافه می کند. سقف های مدرن از انعطاف پذیری مواد فلزی بهره می برند و یک ساختار منحنی بزرگ ایجاد می کنند. سقف های منحنی به کاهش مقاومت در برابر باد کمک می کنند. اما عمدتاً به دلیل زیبایی شناسی، خیره کننده هستند.

سقف هلالی شکل
سقف هلالی

سقف گنبدی، بدون تعجب، سقفی به شکل گنبد است. این نوع سقف با طراحی پیچیده و بادوام، زیبایی به ساختمان می بخشد و در بسیاری از ساختمان های تاریخی از ساختمان کاپیتول در واشنگتن دی سی تا کلیسای جامع سنت پل در لندن دیده می شود.

سقف گنبدی
سقف گنبدی شکل
  • صاف (فلت)

سقف های مسطح فقط یک شیب اندک دارند تا آب جاری شود و تخلیه شود. اگرچه آنها بیشتر برای ساختمان های صنعتی و تجاری مانند دفاتر و انبارها استفاده می شوند. سقف های مسطح نیز می توانند یک نوع سقف محبوب برای خانه ها باشند. فضای مسطح برای یک باغ روی پشت بام عالی است!

هنگامی که بیشتر مردم به سقف های مسطح فکر می کنند. اغلب مراکز تجاری و مجتمع های صنعتی به ذهنشان سقف مسطح خطور می کند. با این حال، بین سال‌های ۱۹۴۵ و ۱۹۷۰، بسیاری از معماران مدرن اواسط قرن با خطوط مسطح سقف‌ها، خانه‌هایی رویایی را برای ستاره‌های سینما و تاجران ثروتمند ایجاد کردند. سقف‌های مسطح با ظاهر آن دوره مطابقت داشت. با محیط ترکیب می‌شد و پلان‌های باز بزرگ را فراهم می‌کرد. برخی از خانه ها دارای یک سطح مسطح محدود هستند و بقیه سقف دارای طرح شیروانی است. علاوه بر این، برخی از وسایل اضافه شده در خانه ممکن است از یک سقف مسطح برای ایجاد فضای نشیمن اضافی در طبقه دوم استفاده کنند.

به خاطر داشته باشید که مسطح واقعاً به معنای صاف نیست. باید مقداری شیب وجود داشته باشد تا امکان تخلیه آب فراهم شود.

روف گاردن

سقف پاراپت سقفی مسطح است که دیوارهای ساختمان به اندازه چند فوت در اطراف لبه ها به سمت بالا از پشت بام امتداد دارند. افزودن جان پناه سقف تخت را بسیار ایمن‌تر می‌کند. و مانع کوچکی را فراهم می‌کند که امنیت بیشتری را برای کاهش احتمال افتادن سقف از لبه‌ها کاهش می‌دهد.

  • چند وجهی

سقف های چند وجهی دارای طرح های مختلفی می باشد. که در زیر تصویر چند نمونه از آن ها را مشاهده می کنید.

سقف ساختمان چند وجهی
سقف خانه چند وجهی
سقف سازه چند وجهی

سابات صنعت شمال به عنون تولید کننده انواع ورق گالوانیزه رنگی (شیروانی سقف)، کانکس و ویلا پیش ساخته و فروش انواع ساندویچ پانل، با سالها تجربه می تواند اطمینان مواد، زمان تحویل کوتاه و پشتیبانی کامل، را در طول فرآیند سفارش تضمین کند.

همچنین جهت مشاوره رایگان می توانید از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *