کانتینر چیست؟

طبق تعریف، کانتینر محفظه‌ای فلزی با ابعاد استاندارد است. که برای انتقال و حمل‌ونقل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانتینر یکی از مهم‌ترین ابزارهای انتقال کالا در جهان مدرن امروز است. به لطف پیدایش و ابداع کانتینرها، هر نوع باری را می‌توان در کانتینرها بارگیری کرد. سپس بدون تخلیه و بارگیری مجدد کالا، کانتینر را در شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل جابجا نمود. در این مقاله قصد داریم به بررسی کانتینر و انواع آن از دیدگاه ابعاد و کاربردها بپردازیم.

دسته بندی کانتینر از لحاظ ابعاد

کانتینرهای استاندارد که در صنعت حمل‌ونقل کاربرد بسیاری دارند. عموما یک محفظه یا باکس فولادی هستند. که عرض آن‌ها تقریبا ۸ فوت (۲.۴  متر)  می‌باشد. اما طول آن‌ها ممکن است ۲۰ فوت (۶.۱ متر) یا  ۴۰ فوت (۱۲.۲ متر) باشد.

۱۰ فوت: کانتینر ۱۰ فوت دارای ابعاد ۳*۲٫۵ متر با ارتفاع ۲٫۶۰ متری معروف به کانتینر ۳ متری می باشد. که برای انبار کالا گزینه مناسبی به شمار می آید.

۲۰ فوت: کانتینر ۲۰ فوت دارای ابعاد ۶*۲٫۵ متر با ارتفاع ۲٫۶۰ متری می باشد. که برای انبار کالاها و جا به جایی کالا کاربرد دارد.

۴۰ فوت: کانتینر ۴۰ فوت دارای ابعاد ۱۲*۲٫۵ با ارتفاع ۲٫۶۰ متر می باشد. این کانتینر در صنعت حمل و نقل نسبت به انواع دیگر پرکاربردترین است.

کانتینر ۴۰ فوت HIGHCUBE

کانتینر HighCube در ابعاد ۱۲*۲٫۵ متری با ارتفاع ۲٫۹۰ متر عرضه می شود. تمایز این کانتیرها با کانتیر ۴۰ فوت در ارتفاع آن می باشد. که به همین سبب به کانتینر بلند نیز معروفند. این نوع کانتینر برای حمل کالاهایی با ارتفاع بلند به کار می روند.

ارتفاع مشترک کانکس‌ها، ۸.۶ فوت (۲.۶ متر)  یا ۹.۶  فوت (۲.۹  متر) در نظر گرفته می‌شوند.

دسته بندی کانتینر از لحاظ کاربری

  • کانتینر یخچالی ISO REEFER CONTAINERS

کانتینر یخچالی با توجه به اینکه دارای سیستم خنک کننده می باشد. مناسب برای حمل مواد غذایی و کالاهای فاسد شدنی است. هنگامی که از طریق جاده بر روی یک تریلر یا واگن راه آهن حمل می شوند. می توانند از ژنراتورهای دیزلی که در سفرهای جاده ای به کانتینر متصل می شوند. تغذیه شوند. کانتینرهای یخچالی قادر به کنترل دمای ۶۵- تا ۴۰ درجه سانتیگراد هستند.

کانتینر یخچال دار
  • کانتینر کالای خشک Dry storage container

کانتینرهای کالای خشک رایج ترین کانتینر مورد استفاده در صنعت حمل و نقل هستند. آنها در طول های ۲۰، ۴۰ و ۴۵ فوت هستند. برای حمل کالاهای خشک طراحی شده اند. این کانتینرها امکان کنترل دما را ندارند. بنابراین برای جابجایی مواد غذایی یا مواد شیمیایی که نیاز به یخچال دارند مناسب نیستند.

کانتینر
  • کانتینر بدون سقف یا روباز Open top containers

شکل ظاهری این نوع کانتینر تقریبا مشابه اتاقکِ کامیون‌های باری است. همانطور که از اسمش پیداست. این نوع کانتینر بدون سقف می باشد. برای حمل کالاهای خشک مثل شن و ماسه و حبوبات به کار می رود. برای پوشاندن سقف کانتینر از پارچه های برزنتی استفاده می شود. این مدل کانتینر از یک سمت دارای در و از طرفین و سمت دیگه بسته هستند. کانتینر بدون سقف، معمولا در سایزهای ۲۰ و ۴۰ فوتی ساخته می‌شوند. همچنین حلقه‌هایی در بالا و پایین آن‌ها برای مهار کردن بار وجود دارد. این نوع کانتینرها اساساً از نوع کانتینرهای کالای خشک اما بدون رویه می باشد.

کانتینر رو باز
کانتینر رو باز
  • کانتینر پهلو باز OPEN SIDE CONTAINERS

در قسمت پهلوی کانتینر یک درب  یا چند درب بازشوی بزرگ قرار دارد. که این مزیت باعث سهولت در بارگیری کالاهای وسیعی که ممکن است عبور از انتهای کانتینر دشوار باشد می شود.

کانتینر پهلو باز
  • کانتینر عایق بندی شده Insulate Container

مانند کانتینر یخچالی، این نوع کانتینرها نیز بار را در دمای مشخصی نگه می‌دارند. در این کانتینر، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، مثل کمپرسور وجود دارد. کمپرسور دمای مورد نیاز را در کانتینر ایجاد می‌کند. با توجه به نام کانتینر عایق‌دار، این کانتینرها کاملا عایق حرارتی هستند. برای جابجایی بار در مسیرهای طولانی، به ویژه برای داروها، فراورده‌های خونی، مواد شیمایی و مانند این‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Upload Image...
  • کانتینر حرارتی Heated Container

این کانتینر دارای عایق بندی در دیواره ها و سقف ویک موتور گرم کننده می باشد.

Upload Image...
  • کانتینر تهویه دار Ventilate Container

جهت حمل ونقل محموله هایی که برای خراب نماندن نیازمند تهویه مناسب هستند به کار گرفته می شود. کالاهای مورد حمل با این کانتینرها قهوه و لوبیا می باشند.

کانتینر تهویه دار
  • کانتینر تاشو Flat rack container

کانتینر تاشو به صورت یک صفحه یا شاسی تخت می‌باشد. که از دو طرف، دارای کنار یا دیوار‌‌ه‌هایی قابل تا شدن هستند.

قابلیت تا شوندگی دیوارهای سر و ته این کانتینر باعث می‌شود. در زمانی که کانتینر حاوی بار نیست، دیوارها را روی شاسی قرار گیرند. در نتیجه فضای بسیار کمی اشغال می‌شود.

Upload Image...
  • کانتینر مخزن دار Tank containers

این کانتینرها که بدنه آن یک جداره یا دو جداره است، مخازن ذخیره سازی هستند. که برای نگهداری مایعات طراحی شده اند. آنها معمولاً از مواد ضد خوردگی به دلیل مواد شیمیایی که برای حمل استفاده می شوند، ساخته می شوند.

Upload Image...
  • کانتینر مسطح Flat Containers

این نوع کانتینر، کالا در سطح تحتانی آن بارگیری و پس از مهار، آماده حمل و جابه جایی می شود. برای حمل و نقل اقلام سنگین از قبیل ماشین آلات، آهن و فولاد کاربرد دارد.

Upload Image...
  • کانتینر حمل حیوانات و احشام

دارای دریچه در قسمت طولی یا عرضی که سبب تعویض هوای داخل کانتینر می شود. امکان حمل و نقل حیوانات زنده را فراهم میکند. درقسمت پایینی کانتینر نیز دریچه های مخصوص نظافت تعبیه شده که دارای ادوات جانبی از جمله غذا و آب برای تغذیه حیوانات در طول سفرهای بلند مدت است.

Upload Image...
  • کانتینر حمل خودرو

برای انتقال خودرو، از کانتینرهای مخصوص این کار استفاده می‌شود. این کانتینرها در اندازه ۲۰ و ۴۰ فوتی تولید شده و به ترتیب می‌توان برای بارگیری ۱ الی ۲ خودرو از آن‌ها استفاده کرد.

Upload Image...
  • کانتینر دو درب Double door containers

این نوع کانتینر همانند کانتینرهای کالای خشک می باشد. با این تفاوت که هر دو سمت آن دارای درب می باشد.

Upload Image...
  • کانتینر ارتفاع کوچک Half height containers

این کانتینرها عمدتاً از فولاد ساخته شده اند. ارتفاع این کانتینرها نصف کانتینرهای سایز کامل هستند. به ویژه برای مواردی مانند زغال سنگ، سنگ و غیره استفاده می شود. که نیاز به بارگیری و تخلیه آسان دارند.

Upload Image...
  • Tue یا TUE واحد شمارش کانتینر است. TUE در واقع، یک واحد حجمی برای صنعت بار است که معمولا در بنادر کشتیرانی و پایانه‌های کانتینر کاربرد دارد. وزن خالص کانتینر خام یا خالی ۲۰ فوتی، چیزی معادل ۲۳۰۰ کیلوگرم است. این کانتینر را تا حداکثر ۲۸ تون می‌توان بارگیری کرد.

شرکت سابات صنعت شمال با شعار آسایش و امنیت از سال ۱۳۹۴ شروع به فعالیت در زمینه تولید کانکس، ویلا پیش ساخته، فرمینگ ورق گالوانیزه رنگی، ساندویچ پانل و … کرده است. ارائه محصولات با کیفیت و استفاده از جدیدترین خطوط تولید پیشرفته را سرلوحه کار خود قرار داده است.

برای کسب مشاوره می توانید از طریق صفحه تماس با ما، با همکاران ما در ارتباط باشید.

همچنین جهت مشاهده ویدیو محصولات و نمونه کارها می توانید به صفحه آپارات ما مراجعه نمایید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *