ظرفیت بارگیری وسایل نقلیه / همانطور که در مقاله “حمل و نقل کانکس” بیان شد، بارها از نظر ابعاد و اوزان یکسان نیستند. وزن و ابعاد برخی کانکس ها و  بارها به گونه ای است که از حدود تعیین شده در قانون حمل بار در راه های کشور تجاوز می کند. در این مقاله ظرفیت بارگیری وسایل نقلیه متفاوت رو مورد بررسی قرار می دهیم.

مشخصات استاندارد ابعاد (شامل طول، عرض و ارتفاع) و وزن برای تردد وسایل نقلیه به شرح زیر است:

حداکثر عرض تعیین شده وسیله نقلیه یا بار ۲٫۶۰ متر است. حداکثر ارتفاع بار روی ماشین از سطح زمین ۴٫۵ متر می باشد.

طول در وسایل نقلیه متفاوت است و حداکثر طول تعیین شده بستگی به نوع وسیله نقلیه دارد.

اگر وسیله نقلیه کامیون دو محور باشد مطابق شکل زیر، حداکثر طول تعیین شده از سپر جلو تا انتهای بار یا کامیون ۱۰ متر است.

هنگامی که وسیله نقلیه، مطابق شکل زیر، کامیون سه محور یا بیشتر باشد، حداکثر طول تعیین شده از سپر جلو تا انتهای بار یا کامیون ۱۲ متر است.

هنگامی که وسیله نقلیه مطابق شکل زیر، تریلی ۴ محور و بیشتر باشد، حداکثر طول تعیین شده از سپر جلو تا انتهای بار یا تریلر ۱۶٫۵۰ متر است.

حداکثر وزن تردد وسیله نقلیه همراه با بار آن، ۴۴ تن تعیین شده است.

 

 

محموله ای که حداقل در یکی از مشخصه های ابعاد و وزن، از مشخصات استاندارد تعیین شده (که در بالا ذکر شده) بیشتر باشد بار ترافیکی نام دارد.

از دیگر مشخصه های بار ترافیکی غیرقابل تفکیک بودن آن است، یعنی اگر محموله در یکی از ابعاد یا وزن از حدود تعیین شده تجاوز کرد اما بتوان قسمتی از آن را جدا کرد، می بایست جدا گردد تا مشمول بار ترافیکی نگردد. به عنوان مثال اگر تجهیزاتی دارای طول زیاد باشد اما بتوان از آن جدا کرد، این تجهیزات بار ترافیکی به شمار نمی آید.

بارهای ترافیکی، تنها باید توسط شرکت های حمل و نقل دارای مجوز حمل و نقل بار ترافیکی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و با بارنامه و پروانه عبور جابه­جا شوند. بنابراین انتخاب وسایل نقلیه به منظور حمل بار باید به تناسب ظرفیت بارگیری وسایل نقلیه صورت گیرد.

چنانچه در محورهایی از راه های ارتباطی کشور، به دلایلی محدودیت های کمتر از ۴٫۵۰ متر اعمال گردد، تردد وسایل نقلیه با ارتفاع کمتر از ۴٫۵۰ متر نیز، مشمول مقررات محمولات ترافیکی می باشد.

محورهایی از وسایل نقلیه که فاصله مراکز آنها، کمتر از ۲ متر باشد، یک گروه محوری محسوب می شوند. در غیر اینصورت، جزء گروه های محوری جداگانه، به حساب می آیند. با وجود این، محورهای ۴ تایی در کمرشکن ها، به صورت دو گروه محوری جداگانه، در نظر گرفته می شوند.

پس از شناخت گروه های محوری، در ادامه تعداد چرخ و میزان وزن مجاز در گروه های محوری و ترکیب آنها مربوط به بعضی وسایل نقلیه مشاهده می گردد.

وزن مجاز کامیون ها

حداکثر وزن کامیون با بار آن نباید از حدود زیر تجاوز نماید.

وزن وسیله نقلیه به همراه بار، وزن کل نام دارد.

ردیف کامیون وزن کامیون
۱ دو محور (شش چرخ) ۲۰ تن
۲ سه محور (ده چرخ) ۲۸ تن

 میزان وزن مجاز کمرشکن

 میزان وزن مجاز تریلی

سابات صنعت شمال به عنوان تولید کننده انواع کانکس و ویلا پیش ساخته، ساندویچ پانل، ورق گالوانیزه رنگی و … با سالها تجربه می تواند اطمینان مواد، زمان تحویل کوتاه و پشتیبانی کامل، را در طول فرآیند سفارش تضمین کند.

جهت مشاوره رایگان می توانید از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید. همچنین برای مشاهده ویدیو های آموزشی می توانید به صفحه آپارات شرکت سابات صنعت شمال، مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *